Nikon heeft in verband met de bezoeksbeperkende coronamaatregelen verschillende opties doorontwikkeld om zonder fysiek bezoek van een application of service engineer toch microscopen in de eigen labomgeving te kunnen testen met eigen monsters. Die monsters kunnen ook naar Nikon worden opgestuurd, waarbij in online sessies de demonstratie kan worden gedaan op microscopen in het Nikonlab. Dit werkt heel efficiënt en zou, ook als de coronapandemie achter de rug is, wel eens een blijvertje kunnen worden.
Al meer dan een jaar is het in de laboratoria schipperen met de ruimte. Om voldoende afstand te kunnen houden zijn verschillende maatregelen genomen. In menig onderzoekslab mag nog maar voor een derde tot de helft van het personeel tegelijkertijd aanwezig zijn, en dan alleen voor de hoogst noodzakelijke experimenten. Via tijdslots en ploegenroosters wordt de labtijd meer over de dag uitgesmeerd, zodat de schade qua experimenteertijd nog enigszins binnen de perken blijft. Andere maatregelen die worden genomen is het zoveel mogelijk beperken van bezoek door externen, zoals collegaonderzoekers en journalisten. Ook bij leveranciers wordt kritisch gekeken naar de noodzaak van een fysiek bezoek. Voor (spoed)reparatie van apparatuur of andersoortige troubleshooting gaan de deuren wel open. Anders ligt het bij demonstraties van apparatuur, die bijvoorbeeld in het kader van een nieuw onderzoeksproject moet worden geëvalueerd. Ofschoon de onderzoeker zelf de noodzaak en de urgentie daarvan haarscherp kan uitleggen, gaat het stringente beleid van een instelling of bedrijf daar in de praktijk niet altijd in mee.
Remote oplossingen
Ook Nikon merkt dat het lastiger is om afspraken te maken om ter plekke in het laboratorium een microscoop te demonstreren en beelden te laten zien van de onderzoeksmonsters. Om dit te ondervangen zijn er verschillende opties. Afhankelijk van de toegang die een klant kan verlenen tot het instituut kan Nikon zowel on- als off-site uitgebreide demonstraties van het gewenste systeem geven. Recent zijn er ook opties doorontwikkeld die de fysieke werkelijkheid nog beter benaderen. Onderzoekers kunnen daardoor ook in deze coronatijden met microscopie aan de slag om de dagelijkse praktijk in lopende projecten te optimaliseren en/of nieuwe projecten op te starten. Het gaat daarbij om drie oplossingen:
- Remote videodemonstratie van elke willekeurige Nikonmicroscoop, met of zonder labspecifiek monster.
- In house demonstratie in het microscopielab van Nikon.
- Uitgebreide test in het onderzoekslab met de Nikon Remote Demonstration Unit.
De Remote Demonstration Unit is uitgewerkt om in omstandigheden waar de klant niet naar Nikon kan komen voor een on-site demo en/of niet ter plekke de mogelijkheid heeft voor een fysieke sessie toch een volwaardige demonstratie van het systeem te kunnen verzorgen.
Remote videodemo
Bij de remote videodemonstratie is er bij Nikon een opstelling gemaakt met de betreffende microscoop, met daaromheen drie camera’s, zodat de klant alles op afstand kan volgen. Hierbij is bijvoorbeeld één camera op het sample gericht, een tweede geeft een overall beeld van het systeem en de derde camera brengt de Nikon productspecialist in beeld. Op die manier kan de klant via een videocall de interactieve demonstratie volgen. Door het scherm te delen kan de klant de software zien en kan er desgewenst tussen de verschillende camerabeelden worden geschakeld. De klant kan van tevoren eigen samples opsturen, zodat deze in een live setting kunnen worden getest. Met zo’n online demonstratie is in de regel twee tot vier uur gemoeid.
Bij de remote videodemonstratie wordt met meerdere camera’s gewerkt, waaronder eentje die op het sample is gericht en een andere die het systeem, inclusief de imaging software in beeld brengt.
In-house demonstratie
De klant kan ook met zijn eigen samples naar het kantoor van Nikon toekomen. Er staat dan een opstelling met de betreffende microscoop gereed. In een select gezelschap en rekening houdend met de corona-richtlijnen, wordt dan ter plekke een demonstratie gegeven, waarbij de klant zijn eigen samples kan testen. Hierbij worden dus geen camera’s gebruikt, zoals bij de remote videodemo.
On-site demonstratie
De Remote Demonstration Unit kan je zien als een combinatie van de remote videodemo en de in-house demonstratie. Deze optie is uitgewerkt om in omstandigheden waar de klant niet naar Nikon kan komen voor een on-site demo en/of niet ter plekke de mogelijkheid heeft voor een fysieke sessie toch een volwaardige demonstratie van het systeem te kunnen verzorgen. Hiertoe wordt in een robuuste behuizing een volledig opgezet microscoopsysteem naar de klant gestuurd. De Nikon-specialist heeft maar summiere fysieke toegang nodig om het systeem aan te sluiten en de internetverbinding op gang te brengen. Vervolgens kan de specialist via remote access de klant begeleiden tijdens een hands-on demonstratie.
Conclusie
Om ook met met de bezoeksbeperkende coronamaatregelen demonstraties van microscopen te kunnen blijven verzorgen, geeft Nikon met drie opties de mogelijkheid om dergelijke sessies naar wens van de klant in te vullen. Hierdoor kan ook bij het opstarten van nieuwe projecten worden voorzien in een demonstratie van het betreffende microscoopsysteem met samples van de klant.