Greiner AG publiceerde onlangs het eerste duurzaamheidsrapport in zijn bedrijfsgeschiedenis. Dit is niet alleen een gedetailleerd verslag van de toewijding van de groep aan duurzaamheid, maar ook het definiëren van meetbare doelen, zoals het opstellen van een cyclische economische aanpak en het halveren van emissies tegen 2030. CEO Axel Kühner: “De presentatie van ons duurzaamheidsverslag vormt een absolute mijlpaal, omdat we daarin een verplichting aangaan om een tastbare en vooral meetbare bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling.”
Transversaal
Hoewel Greiner focuspunten heeft vastgesteld, zoals die met betrekking tot circulaire economie en CO2-reductie, beschouwt de groep duurzaamheid toch als een transversaal onderwerp. Hannes Moser, CFO van Greiner, verklaart: “Afgezien van overduidelijke zaken zoals milieuvriendelijk productontwerp en verantwoorde materiële werkgelegenheid, betekent duurzaamheid ook een goede en betrouwbare werkgever zijn, die de individualiteit en diversiteit van zijn personeel waardeert. Bovendien zijn zowel duurzaam beheer, dat langdurige en transparante relaties met alle belanghebbenden inhoudt, als het veiligstellen van winstgerichte groei, zaken die even inherent zijn aan het thema duurzaamheid.”
Blauwdruk
De doelstellingen in het duurzaamheidsverslag strekken zich gedeeltelijk uit tot het jaar 2030. Ze vormen een blauwdruk voor de toekomstige ontwikkeling van de groep en voldoen ruimschoots aan de eisen van de kunststofstrategie van de EU. De doelstellingen van de invoering van een intern CO2-prijssysteem tegen 2020 en de belofte dat tegen 2025 alle geproduceerde plastic verpakkingen geschikt zullen zijn voor recycling, hergebruik of compostering, tot een garantie dat alle overbodige plastic verpakkingen zullen worden geëlimineerd. En een verplichting dat tegen 2025 een aanzienlijk percentage van het gebruikte materiaal afkomstig zal zijn van recycling. Axel Kühner, “Het nieuwste voorbeeld van deze inspanningen is een shampoofles, die volledig uit gerecyclede polyolefinen wordt geproduceerd. Het heeft een aantrekkelijk ontwerp en biedt zowel optimale productbescherming als uitstekende milieuvriendelijkheid. Het gerecyclede materiaal voor dit product, dat ook 100 procent recyclebaar is, wordt verkregen uit plastic melkflessen die in het Verenigd Koninkrijk zijn ingezameld. Het motto ‘ontworpen voor recyclebaarheid’ was zelfs vanaf het begin van deze ontwikkeling een primaire overweging.”
Andere noemenswaardige punten uit het Greiner duurzaamheidsverslag zijn het streven naar een bezetting van 35% vrouwen in leidinggevende functies tegen 2025, een vermindering van 53% van specifieke CO2-uitstoot en een toename van het aandeel herbruikbare energie in elektriciteitsaankopen tot 90% tegen 2030. Het nieuwe duurzaamheidsrapport is via de QR-code te downloaden.
sustainability.greiner.com
#makingithappen
Hannes Moser, CFO van Greiner AG
(foto: Greiner AG, Silvia Wittmann)Axel Kuehner, CEO van Greiner AG
(foto: Greiner AG, Silvia Wittmann)